11 Ιαν 2016

Η ιστορία πίσω από το Warszawa του David Bowie.




 Ένας καλλιτέχνης είναι ουσιαστικά ένας παρατηρητής του κόσμου. Συγκεντρώνει τις εμπειρίες του, από την δική του σκοπιά και, σε περίπτωση μουσικού, τις μετατρέπει σε νότες και στίχους, αν και δεν είναι λίγες οι φορές που οι στίχοι περισσεύουν. Η ευαίσθητη ματιά του μουσικού, στο κάθε ταξείδι του, γεωγραφικό ή μη, συλλέγει στοιχεία που μόνο αυτός μπορεί να δει ή να περιγράψει. Και δεν είναι λίγες οι φορές που το στοιχείο έμπνευσης είναι μια ολόκληρη πόλη. Αλλά η μοναδικότητα του David Bowie, επέλεξε μια πόλη που δεν έχει τραγουδηθεί, από κάποιο αγγλόφωνο καλλιτέχνη.

 Το Warszawa περιγράφει ακριβώς, αλλά με νότες την πρωτεύουσα της Πολωνίας. Η δημιουργία του David Bowie, αλλά μαζί με τον Brian Eno, βρίσκεται στο άλμπουμ Low. Είναι το ενδέκατο άλμπουμ του καλλιτέχνη και τελευταίο της περίφημης Βερολινέζικης Τριλογίας. Ο τραγουδιστής είχε επισκεφθεί την πόλη δυο φορές. Την πρώτη φορά ήταν το 1973, όταν γυρνώντας στην Αγγλία, από την τότε Σοβιετική Ένωση με τον Υπερσιβηρικό, έκανε μια στάση μερικών ωρών στην πόλη. Το τρένο σταμάτησε στον σταθμό Warszawa Gdańska και ο Bowie αποφάσισε να κάνει μια βόλτα. Όπως ομολογεί στην τότε σύζυγό του Angie, "ποτέ δεν έχω φοβηθεί τόσο πολύ στην ζωή μου".....

 Αλλά αυτό που τον φόβισε, δεν είναι κάποια εγκληματικότητα, μα η θλίψη που υπήρχε διάσπαρτη παντού στην πόλη, με το κομμουνιστικό γκρίζο να κυριαρχεί. Στην μικρή του βόλτα, εκείνη την μέρα, μεταξύ των άλλων επισκέφθηκε και ένα βιβλίο-δισκοπωλείο. Εκεί αγόρασε μερικούς δίσκους. Ένας από αυτούς ήταν και του πιο γνωστού παραδοσιακού πολωνικού συγκροτήματος "Śląsk". Ενός χορευτικού, αλλά και χορωδιακού συγκροτήματος. Μέσα στον δίσκο υπήρχε και μια σύνθεση τουStanisław Hadyna, η "Helokanie" που ένα απόσπασμά της ακούγεται μέσα στην σύνθεση του Βρετανού.


 Η δεύτερη επίσκεψη στην πόλη αυτή, μαζί με τον Iggy Pop, τρία χρόνια αργότερα ολοκλήρωσε την εικόνα της πόλης για τον καλλιτέχνη. Αυτήν την φορά, ήταν ένας σταθμός στην επιστροφή τους από την Μόσχα, με προορισμό την Ζυρίχη. Την τελική πνοή όμως για την δημιουργία του μουσικού κομματιού έδωσε ο ο γιος του παραγωγού του, του Tony Visconti, που έπαιξε στο πιάνο μια απλή μελωδία χρησιμοποιώντας τις νότες A-B-C. Αυτή μελωδία έφτασε στα αυτιά του Brian Eno, που την γνωστοποίησε στον έτερο δημιουργό, ολοκληρώνοντας την εισαγωγή.


 Το κομμάτι που άνοιγε την τουρ του 1978, αλλά και του 2002, στάθηκε έμπνευση για την ονομασία του συγκροτήματος Warsaw. Αργότερα μετονομάστηκε σε Joy Division, λόγω ύπαρξης ενός άλλου γκρουπ με το όνομα Warsaw Pakt. Κάποια λόγια που ακούγονται στη σύνθεση δεν σημαίνουν τίποτα και δεν είναι σε κάποια γλώσσα. Μια καταπληκτική εκτέλεση, από τον Philip Glass, βρίσκεται στο άλμπουμ του Low Symphony.




Από το Rock Overdose,

Και τον Jacek Maniakowski

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου