11 Ιαν 2017

Οι ιστορίες πίσω από 10 κορυφαία κομμάτια του David Bowie



 Στις 8 Ιανουαρίου του 1947, γεννιόταν ο καλλιτέχνης που έμελλε να επηρεάσει τη μουσική για πάντα, γινόμενος σύμβολο της pop/rock κουλτούρας, μέσω της αδιαπραγμάτευτης ιδιαιτερότητας της τέχνης του. Ο λόγος για τον David Bowie, ο οποίος, πάντοτε αποδείκνυε πως είναι ένας καλλιτέχνης που ποτέ δεν έμεινε στάσιμος, ποτέ δεν επαναπαύθηκε και ποτέ δεν στέρεψε από έμπνευση.

 Τα μουσικά είδη με τα οποία έχει πειραματιστεί, όπως και τα θέματα για τα οποία έχει μιλήσει, είναι πολυποίκιλα. Ώρα, λοιπόν, να μάθουμε τις ιστορίες που κρύβονται πίσω από 10 διαμάντια του David Bowie, γιατί… θα τα ακούμε για πολλά χρόνια ακόμα!


‘The Man Who Sold The World’ (1970)



 Αυτό το κομμάτι μιλάει για έναν άνθρωπο που δεν αναγνωρίζει πλέον τον εαυτό του και νιώθει απαίσια γι’ αυτό. Για χρόνια, ο Bowie πάλευε με την ταυτότητά του και εξέφραζε τον εαυτό του μέσα από τα τραγούδια του, δημιουργώντας συχνά χαρακτήρες για να τους υποδυθεί. Στο εξώφυλλο του άλμπουμ, ο Bowie φοράει ένα φόρεμα.




‘Five Years’ (1972)

 Πρόκειται για το εναρκτήριο κομμάτι του άλμπουμ ‘The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars‘. Σύμφωνα με το concept του άλμπουμ, υπάρχει μια ανακοίνωση ότι ο κόσμος θα καταστραφεί σε πέντε χρόνια, λόγω της έλλειψης φυσικών πόρων. Το τραγούδι περιγράφει τη φρενίτιδα του κόσμου στον απόηχο της ανακοίνωσης.

 Ο Bowie όρισε τα 5 χρόνια ως χρονικό διάστημα για την καταστροφή έπειτα από ένα όνειρο που είδε το 1971, στο οποίο ο πατέρας του του έλεγε πως του μένουν 5 χρόνια ζωής.




‘Modern Love’ (1983)

 Το ‘Modern Love’ είναι ένα κομμάτι που μιλάει για την προσπάθεια κάποιου να βρει παρηγοριά στην αγάπη και τη θρησκεία. Υπάρχει μια ερμηνεία που θέλει αυτό το τραγούδι να αναφέρεται στο γνωμικό που λέει πως «Όσο περισσότερα αλλάζουν τα πράγματα, τόσο περισσότερο παραμένουν ίδια». Και ο Bowie, εξηγώντας πώς κατάφερε να παραμείνει στην κορυφή τόσα πολλά χρόνια, τραγουδά: «Δεν είναι τόσο δύσκολο, έχει να κάνει με τη δύναμη να γοητεύεις.»




‘Rebel, Rebel’ (1974)

 Ένα από τα πιο γνωστά κομμάτια του David Bowie και ένα καθοριστικό τραγούδι της Glam Rock εποχής, το ‘Rebel, Rebel’, ένα κομμάτι που μιλάει για ένα αγόρι που επαναστατεί κατά των γονέων του, φορώντας μακιγιάζ και γυναικεία ρούχα. Το glam rock, χαρακτηριζόμενο από γυναικεία ρούχα και «αρρωστημένα» shows, ήταν πολύ διαδεδομένο στην Αγγλία στις αρχές της δεκαετίας του ’70. Ο Bowie, φυσικά, είχε την πιο μεγάλη επιτυχία μεταξύ των glam rockers.




‘Ziggy Stardust’ (1972)

 Ο Ziggy Stardust είναι ένας χαρακτήρας που δημιούργησε ο Bowie με τη βοήθεια του τότε συζύγου του, Angela. Το όνομα του χαρακτήρα ήταν εμπνευσμένο από τον ψυχεδελικό μουσικό της δεκαετίας του ’60, Stardust Cowboy. Ο Bowie εμφανιζόταν ως Stardust για περίπου έναν χρόνο και αυτό το τραγούδι μιλάει για τον Stardust, ο οποίος εξελίσσεται σε έναν πολύ ματαιόδοξο χαρακτήρα. Ένας από τους στίχους λέει:

"Making love with his ego Ziggy sucked up into his mind"

 Έτσι, η μπάντα του Stardust, The Spiders From Mars, σχεδιάζει να πάρει εκδίκηση για την εγωιστικό frontman:

"So we bitched about his fans, and should we crush his sweet hands?"

 Ο Bowie έχει δηλώσει ότι το τραγούδι είναι για τον απόλυτο rockstar, ο οποίος καταστρέφεται από τον φανατισμό που ο ίδιος δημιουργεί.




‘Young Americans’ (1975)

 Ο Bowie των συνεχών πειραματισμών καταπιάνεται αυτή τη φορά με τη soul μουσική, στο ομώνυμο άλμπουμ του 1975. Είχε μεγαλώσει στην Αγγλία και, μιλώντας για το κομμάτι, είχε δηλώσει πως συμπεριέλαβε όλη την εμπειρία του από την Αμερική σε ένα κομμάτι.

 Ένας στίχος προς το τέλος του κομματιού, λέει «I heard the news today, oh boy» και είναι μια αναφορά στο τραγούδι των Beatles, ‘A Day In The Life’. Ο John Lennon συνεργάστηκε με τον Bowie στο ‘Fame’, αλλά και στη διασκευή του Bowie στο ‘Across The Universe‘, με τα δύο αυτά τραγούδια να συμπεριλαμβάνονται επίσης σε αυτό το άλμπουμ.




‘Heroes’ (1977)

 Αυτό το τραγούδι αφηγείται την ιστορία ενός ζευγαριού από τη Γερμανία το οποίο είναι τόσο αποφασισμένο να είναι μαζί που δίνει ραντεβού κάθε μέρα κάτω από έναν πυργίσκο όπλο στο Τείχος του Βερολίνου. Όμως ο Bowie, ο οποίος ζούσε στο Βερολίνο την εποχή εκείνη, εμπνεύστηκε το εν λόγω κομμάτι από ένα ειδύλλιο μεταξύ του παραγωγού του, Tony Visconti, και της backup τραγουδίστριας Antonia Maass, οι οποίοι φιλιόντουσαν δίπλα στον τοίχο που έβλεπε ο Bowie κοιτώντας από το παράθυρο του Hansa Studio.

 Ο Bowie δεν είχε αναφερθεί ποτέ στο ρόλο που έπαιξε ο Visconti στην έμπνευση αυτού του τραγουδιού μέχρι το 2003, όταν είπε στο περιοδικό Performing Songwriter: "Τώρα πια μπορώ να μιλήσω γι’ αυτό. Πάντα έλεγα πως το τραγούδι το εμπνεύστηκα από ένα ζευγάρι που είδα στο Τείχος του Βερολίνου. Στην πραγματικότητα, ήταν ο Tony Visconti και η ερωμένη του. Όμως, ο Tony ήταν παντρεμένος εκείνη την εποχή και δεν μπορούσα να πω σε τι αναφερόταν (γέλια). Αλλά τώρα μπορώ να πω πως οι εραστές ήταν ο Tony και μια Γερμανίδα που είχε γνωρίσει όταν ήμασταν στο Βερολίνο. Ζήτησα την άδειά του για το αν θα μπορούσα να το πω αυτό. Νομίζω πως ο γάμος του ήταν στα τελευταία του εκείνη την εποχή και ήταν πολύ συγκινητικό, γιατί έβλεπα ότι ο Tony ήταν πολύ ερωτευμένος με αυτήν την κοπέλα, και αυτή ήταν η σχέση που μου έδωσε έμπνευση για το τραγούδι."

 Μάλιστα, το κομμάτι αυτό κυκλοφόρησε σε τρεις γλώσσες, Αγγλικά, Γερμανικά και Γαλλικά. Στα Γερμανικά ο τίτλος του είναι ‘Helden’, ενώ στα Γαλλικά ‘Heros’.




‘Moonage Daydream’ (1972)

 Ο Bowie έγραψε το ‘Moonage Daydream‘ για τον σχεδιαστή μόδας Fred Burrett, τον ο οποίο συνάντησε σε ένα gay bar που λεγόταν The Sombrero και αποφάσισε να τον καλλωπίσει για το καλλιτεχνικό στερέωμα. Ο Burrett, που άλλαξε το όνομά του σε Freddie Burretti, πιστώνεται ως τραγουδιστής στο τραγούδι, αλλά δεν το έχει τραγουδήσει ποτέ σε live. Η κιθάρα στο κομμάτι είναι εκπληκτική και αξίζει να την ακούσετε από ζωντανή εμφάνιση.




‘Changes’ (1971)

 Αυτό είναι ένα κομμάτι που μας προτρέπει να αψηφίσουμε τους επικριτές μας και να χαράξουμε τη δική μας πορεία. Ο προσωπικός και καλλιτεχνικός επαναπροσδιορισμός που βίωνε ο Bowie εκείνη την εποχή αποτέλεσε μια σαφή επιρροή για το κομμάτι. Η σύζυγός του, Angela, ήταν έγκυος στο πρώτο τους παιδί, τον Duncan. Ο Bowie τα πήγαινε πολύ καλά με τον πατέρα του και είχε ενθουσιαστεί που θα κάνει το δικό του παιδί. Εξ ου και η αισιοδοξία που αποπνέει το ‘Changes’.




‘Space Oddity’ (1969)

 Η έμπνευση γι’ αυτό το κομμάτι ήρθε στον Bowie έπειτα από την παρακολούθηση της κλασικής πλέον ταινίας του Stanley Kubrick, ‘2001: A Space Odyssey’. Το «Space Oddity» είναι μια παραλλαγή του «Space Odyssey» και το κομμάτι περιγράφει την ιστορία ενός φανταστικού χαρακτήρα, του αστροναύτη Major Tom, ο οποίος χάνει την επικοινωνία του με τη Γη και περιπλανιέται στο διάστημα.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε ο Bowie στο περιοδικό Performing Sondwriter το 2003, δήλωσε: "Στην Αγγλία νόμιζαν πως το έγραψα για το θέμα της προσγείωσης, γιατί αυτό το θέμα «έπαιζε» πολύ τότε. Αλλά δεν ήταν έτσι. Αυτό το κομμάτι το εμπνεύστηκα επειδή είδα την ταινία ‘2001: A Space Odyssey’, την οποία βρήκα εκπληκτική.

 Με ενθουσίασε πραγματικά και το κομμάτι γράφτηκε πολύ εύκολα. Το έβαλε η βρετανική τηλεόραση σαν μουσική υπόκρουση για μια προσεδάφιση. Είμαι σίγουρος ότι δεν άκουσαν καν τους στίχους (γέλια). Δεν ήταν ωραίο αλλά φυσικά ήμουν περιχαρής όταν άκουσα το κομμάτι μου. Προφανώς, κάποιος στο BBC σκέφτηκε «Ω, ναι, το τραγούδι για το διάστημα, ο Major Tom, μπλα μπλα μπλα, αυτό είναι τέλειο.» Αλλά ούτε ένας δεν μπόρεσε να του πει «Μα, ο τύπος αποκλείεται στο διάστημα κύριε»."



 Και φυσικά, κλείνοντας, δεν θα μπορούσα να παραβλέψω την εκπληκτική διασκευή του ‘Space Oddity’, από τον Chris Hadfield, έναν αστροναύτη που γύρισε αυτό το συγκλονιστικό βίντεο ενώ ήταν σε τροχιά γύρω από τη Γη.



by straightonmusic

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου