Στους
επικήδειους που διαβάσαμε τις τελευταίες
ώρες, οι λέξεις “the fifth Beatle” προηγούνταν
πάντα του ονόματος του Sir George Martin. Φυσικά,
ο Sir George ο οποίος πέθανε χθες σε ηλικία
90 ετών, ήταν αυτός που πήρε από το χέρι
τους άβγαλτους νεαρούς από το Λίβερπουλ
και τους δίδαξε τα μυστικά της μαγείας
του στούντιο βοηθώντας τους να εξερευνήσουν
τις δυνατότητες της pop και να την οδηγήσουν
στην ενηλικίωση της.
Ήταν,
λοιπόν, ο πέμπτος Beatle και αυτό δεν μπορεί
να αμφισβητηθεί. Το όνομα του, ωστόσο,
συνδέθηκε τόσο πολύ με αυτό των Σκαθαριών
που μερικές φορές ξεχνάμε ότι δεν είχαν
την αποκλειστικότητα. Ο George Martin δούλεψε
και με πολλούς άλλους καλλιτέχνες,
κάνοντας την παραγωγή των album ή των
singles τους. Μερικά από αυτά θα τα δούμε
παρακάτω. Δε θα συμπεριλάβουμε ωστόσο
σε αυτή τη λίστα το πιο πετυχημένο single
όλων των εποχών, το οποίο δεν είναι άλλο
από το Candle In The Wind 1997 το οποίο τραγούδησε
ο Elton John στην κηδεία της πριγκίπισσας
Diana και πούλησε 33 εκατομμύρια αντίτυπα.
Και δεν θα το συμπεριλάβουμε γιατί είναι
άθλιο.
Gerry
& The Pacemakers-Ferry Cross The Mersey (1965)
Πριν
γνωρίσει τους Beatles, ο George Martin ήταν
παραγωγός παλαιάς κοπής και δεν είχε
ανακατευτεί με τον κόσμο του rock ‘n’
roll. Ακόμα και τους ίδιους τους Beatles τους
αντιμετώπισε αρχικά με σκεπτικισμό
μέχρι που κατάλαβε ποιο ήταν το μέλλον.
Έτσι, συνεργάστηκε και με άλλα συγκροτήματα
του Liverpool, που έγιναν η εμπροσθοφυλακή
της British Invasion στην Αμερική, όπως για
παράδειγμα το συγκρότημα του Gerry Marsden.
Το Ferry Cross The Mersey είναι ένας ύμνος στο
μεγάλο λιμάνι της Βόρειας Αγγλίας και
ανέβηκε στο top 10 και στις δύο πλευρές
του Ατλαντικού.
Shirley
Bassey-Goldfinger (1965)
Στο
πιο κλασικό τραγούδι των ταινιών του
James Bond, ο George Martin είχε το ρόλο του παραγωγού
ως έμπιστος συνεργάτης και ασφαλιστική
δικλείδα της Shirley Bassey. Στην πραγματικότητα
ήταν ο συνθέτης του, ο John Barry, ο οποίος
είχε τον πρώτο λόγο στην ηχογράφηση.
Έστω και έτσι, η εμφάνιση του στα credits
ήταν άλλη μια χρυσή σελίδα στο τεράστιο
βιογραφικό του.
Gerry
& The Pacemakers-You’ll Never Walk Alone (1965)
Το
standard των Rodgers & Hammerstein τραγουδήθηκε
από τις μεγαλύτερες φωνές της μουσικής,
από τη Judy Garland και τον Frank Sinatra μέχρι τον
Elvis Presley και τη Barbra Streisand. Στις αρχές της
δεκαετίας του 1960 υιοθετήθηκε από τους
οπαδούς της Liverpool και έγινε ο πιο γνωστός
ποδοσφαιρικός ύμνος του πλανήτη. Λίγο
αργότερα, οι Gerry & The Pacemakers αποφάσισαν
να το ηχογραφήσουν ως ένα άλλο φόρο
τιμής στην πόλη και την ομάδα της.
Cilla
Black-Alfie (1966)
Ο
Burt Bacharach, ο συνθέτης του τραγουδιού,
πέταξε στο Λονδίνο για να επιβλέψει την
ηχογράφηση που έγινε στα Abbey Road Studios.
Μαζί με τον George Martin αποφάσισαν ότι μια
ορχήστρα 48 ατόμων ήταν απαραίτητη και
έβγαλαν το λάδι της Cilla Black, η οποία
χρειάστηκε από 20 έως 30 προσπάθειες,
ανάλογα με το ποια μαρτυρία πιστεύει ο
καθένας, για να ηχογραφήσει το τραγούδι
όπως το ήθελε ο Bacharach.
Mahavishnu
Orchestra-Apocalypse (1974)
Το
jazz rock fusion του συγκροτήματος του John
McLaughlin συναντά τη Συμφωνική Ορχήστρα
του Λονδίνου και ο George Martin, ο οποίος
ήξερε καλά και από rock και από ορχήστρες,
ανέλαβε να ταιριάξει τα φαινομενικά
αταίριαστα. Το αποτέλεσμα ήταν ένας
καλλιτεχνικός θρίαμβος τον οποίο ο
Martin θεωρούσε πάντα μια από τις καλύτερες
δουλειές που έκανε.
Jeff
Beck-Blow By Blow (1975)
Στον
πρώτο instrumental δίσκο της καριέρας του, ο
Jeff Beck έχει τη βοήθεια του Stevie Wonder και,
ακόμα περισσότερο, του George Martin. Με τα
κατορθώματα των Mahavishnu Orchestra να είναι
ακόμα νωπά, ο Martin διευκολύνει με την
παραγωγή και τις ενορχηστρώσεις του
τον σπουδαίο κιθαρίστα να εξερευνήσει
ακόμα περισσότερο τα αυτοσχεδιαστικά
χωράφια του fusion.
Jimmy
Webb-El Mirage (1977)
Ο
Jimmy Webb είναι ο συνθέτης κλασικών τραγουδιών
όπως το By The Time I Get To Phoenix και το MacArthur
Park. Στον έκτο προσωπικό δίσκο του
αποφάσισε να κυνηγήσει τη μεγάλη επιτυχία
ως performer και γι’ αυτό στράφηκε στον
George Martin για να κάνει την παραγωγή και
τις ενορχηστρώσεις. Το El Mirage περιείχε
το The Highwayman, το οποίο αργότερα έδωσε το
όνομα του και το πρώτο hit στο super group των
Johnny Cash, Willie Nelson, Waylon Jennings και Kris
Kristofferson, αλλά δεν γνώρισε επιτυχία.
Cheap
Trick-All Shook Up (1980)
Αμέσως
μετά τους εμπορικούς θριάμβους του At
Budokan και του Dream Police, οι Cheap Trick αποφάσισαν
να πειραματιστούν με τον power pop ήχο τους.
Άλλαξαν παραγωγό και για το All Shook Up
προσέλαβαν τον George Martin για να βοηθήσει
στη νέα κατεύθυνση τους. Ήταν ένας καλός
δίσκος με μπόλικες έμμεσες και άμεσες
μπιτλικές αναφορές αλλά δεν αποδείχθηκε
τόσο πετυχημένος όσο οι προηγούμενοι
τους.
UFO-No
Place To Run (1980)
Ο
George Martin δοκίμασε πολλά πράγματα στην
καριέρα του. Ούτε το hard rock του ξέφυγε αν
και πέτυχε τους UFO σε μια δύσκολη
μεταβατική περίοδο. Το No Place To Run ήταν ο
πρώτος δίσκος τους μετά την αποχώρηση
του Michael Schenker και σηματοδότησε την αρχή
της παρακμής τους. Επρόκειτο για μια
από τις περιπτώσεις στις οποίες η pop
αντίληψη του Martin περισσότερο κακό παρά
καλό έκανε στον καλλιτέχνη με τον οποίο
συνεργάστηκε.
Ultravox-Quartet
(1982)
Δεν
είναι βέβαιο ότι ο μεγάλος παραγωγός
θα έμπαινε στο στούντιο με αυτούς τους
πανάξιους εκπροσώπους των new romantics αν
δεν τον πίεζε η κόρη του η οποία ήταν
φανατική οπαδός τους. Εκ του αποτελέσματος
δικαιώθηκαν όλοι καθώς το Quartet μπορεί
να μην ήταν ο καλύτερος δίσκος των
Ultravox -αυτή η εποχή ήταν ήδη πίσω τους-
αλλά ήταν σίγουρα ευπρεπής και έγινε η
πιο πετυχημένη δουλειά τους στις ΗΠΑ.
by rockyourlife
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου