Άφθαρτο,
μοναδικό, αξεπέραστο και λατρεμένο, ένα
από τα πιο σημαντικά και επιτυχημένα
τραγούδια στην πορεία των Queen και της
μουσικής γενικότερα, το "Bohemian Rhapsody"
είναι ένα μουσικό κειμήλιο που όμοιο
του δεν θα υπάρξει ποτέ ξανά, έσπασε το
καλούπι, λέμε.
Ο
Freddie Mercury έγραψε το "Bohemian Rhapsody" το
1975 για τον τότε δίσκο των Queen “A Night At The
Opera” και όλα τα σημεία του (έξι για την
ακρίβεια) αντικατοπτρίζουν την
ευρηματικότητα του δημιουργού του, κατά
τα λεγόμενα του Brian May και των συνεργατών
του. Το "Bohemian Rhapsody" γράφτηκε στο
σπίτι του στο Kensington στη δυτική πλευρά
του Λονδίνου, τουλάχιστον όπως περίπου
το ξέρουμε μέχρι σήμερα, όμως η αλήθεια
είναι πως ο Mercury το προετοίμαζε σταδιακά
από τα τέλη του ’60 (1968), γράφοντας το
στίχο “Mama just killed a man”, για το τραγούδι
που μέχρι τότε σκόπευε να βαφτίσει "The
Cowboy Song" και το οποίο μέχρι να τελειώσει
το κολέγιο τού φαινόταν αδύνατο να
ολοκληρωθεί, αφού οι ιδέες του τον είχαν
εγκαταλείψει και επέλεγε να περνάει το
χρόνο του παίζοντας στο πιάνο Beatles.
Οι ηχογραφήσεις του "Bohemian Rhapsody" άρχισαν στο Rockfield Studio 1 κοντά στο Monmouth στις 24 Αυγούστου του 1975, έπειτα από τρεις εβδομάδες αδιάκοπων προβών. Χρειάστηκαν τέσσερα στούντιο για την ολοκλήρωση των ηχογραφήσεων, τα Roundhouse, SARM, Scorpion και Wessex και ο Mercury είχε, εκτός από το λόγο του ως καλλιτέχνη, και μια παραπάνω αρμοδιότητα στις ηχογραφήσεις του συγκεκριμένου κομματιού, αυτή του συντονιστή ή σκηνοθέτη θα έλεγε κανείς, δίνοντας οδηγίες στον κάθε ένα για τη θέση του σε αυτό. Λέγεται πως οι May, Mercury και Taylor κατά την διάρκεια αυτών των τριών εβδομάδων τραγουδούσαν ασταμάτητα για δέκα με δώδεκα ώρες την ημέρα. Σε αντίθεση με τις φωνές που χρειάστηκαν γύρω στις 180 λήψεις, που μεταξύ τους κόπηκαν και ράφτηκαν πολλές φορές μέχρι να φτάσουν στο τελικό αποτέλεσμα, ο Brian May χρειάστηκε μόνο μια ευκαιρία για να παίξει το σόλο του, ασυμβίβαστα και ελεύθερα: ο May αρνούνταν να ακολουθήσει την βασική δομή του κομματιού και ο αυτοσχεδιασμός του δημιούργησε το εκρηκτικό κιθαριστικό σημείο στο "Bohemian Rhapsody", κάνοντάς τον να φαίνεται ακόμα μεγαλύτερος κιθαρίστας και αφήνοντάς τον να γράψει τη δική του ιστορία που καπακώθηκε από την φράση: «τα δάχτυλα τείνουν να είναι προβλέψιμα, όχι όμως όταν βρίσκονται υπό την ηγεσία του εγκεφάλου».
Οι ηχογραφήσεις του "Bohemian Rhapsody" άρχισαν στο Rockfield Studio 1 κοντά στο Monmouth στις 24 Αυγούστου του 1975, έπειτα από τρεις εβδομάδες αδιάκοπων προβών. Χρειάστηκαν τέσσερα στούντιο για την ολοκλήρωση των ηχογραφήσεων, τα Roundhouse, SARM, Scorpion και Wessex και ο Mercury είχε, εκτός από το λόγο του ως καλλιτέχνη, και μια παραπάνω αρμοδιότητα στις ηχογραφήσεις του συγκεκριμένου κομματιού, αυτή του συντονιστή ή σκηνοθέτη θα έλεγε κανείς, δίνοντας οδηγίες στον κάθε ένα για τη θέση του σε αυτό. Λέγεται πως οι May, Mercury και Taylor κατά την διάρκεια αυτών των τριών εβδομάδων τραγουδούσαν ασταμάτητα για δέκα με δώδεκα ώρες την ημέρα. Σε αντίθεση με τις φωνές που χρειάστηκαν γύρω στις 180 λήψεις, που μεταξύ τους κόπηκαν και ράφτηκαν πολλές φορές μέχρι να φτάσουν στο τελικό αποτέλεσμα, ο Brian May χρειάστηκε μόνο μια ευκαιρία για να παίξει το σόλο του, ασυμβίβαστα και ελεύθερα: ο May αρνούνταν να ακολουθήσει την βασική δομή του κομματιού και ο αυτοσχεδιασμός του δημιούργησε το εκρηκτικό κιθαριστικό σημείο στο "Bohemian Rhapsody", κάνοντάς τον να φαίνεται ακόμα μεγαλύτερος κιθαρίστας και αφήνοντάς τον να γράψει τη δική του ιστορία που καπακώθηκε από την φράση: «τα δάχτυλα τείνουν να είναι προβλέψιμα, όχι όμως όταν βρίσκονται υπό την ηγεσία του εγκεφάλου».
Το σχεδόν έξι λεπτών "Bohemian Rhapsody" «σπάει» σε έξι μέρη:
- Το intro (0.49’)
- Τη μπαλάντα (1.46’)
- Το κιθαριστικό σόλο (0.28’)
- Την όπερα (1,04’)
- Το hard rock (0.49)
- Το outro (0.59’).
Όταν
κυκλοφόρησε το κομμάτι στα τέλη του
1975, διάφοροι έσπευσαν να πουν πως ένα
δημιούργημα σχεδόν έξι λεπτών δεν θα
είχε καμία τύχη να τα πάει καλά, κάτι
που ευτυχώς δεν ασπάστηκαν οι Queen και ο
παραγωγός τους Roy Thomas Baker. Στην παρουσίαση
του τραγουδιού από το σταθμό Capital Radio ο
τότε ραδιοφωνικός παραγωγόςKenny Everett το
«έπαιξε» σωστά: έδινε στο κοινό το
"Bohemian Rhapsody" σε δόσεις, άρα ο κόσμος
είχε κάτι να περιμένει και αυτό που
περίμενε άξιζε τον κόπο. Με απαίτηση
του κοινού ο Everett έπαιξε το "Bohemian
Rhapsody" 14 φορές σε μόλις δύο ημέρες. Και
αυτή ήταν απλά η αρχή του θριάμβου. Ορδές
κόσμου έσπευσαν την επόμενη εργάσιμη,
ημέρα Δευτέρα, να αγοράσουν το single, το
οποίο για κακή τους τύχη ακόμα δεν είχε
κυκλοφορήσει. Ο Paul Drew, υπεύθυνος της RKO
στις Ηνωμένες Πολιτείες, έχοντας ακούσει
την εκπομπή του Everett στο Λονδίνο, κανόνισε
να αποκτήσει την δική του κόπια για να
παίζει το "Bohemian Rhapsody" και στην
Αμερική. Το "Bohemian Rhapsody" πριν καλά-καλά
κυκλοφορήσει έφτασε να παίζει σε όλες
τις μεριές του πλανήτη, όταν κάποιοι
πίστευαν πως δεν θα κατάφερνε καν να
ακουστεί σε ένα ραδιόφωνο.
Και
η επιτυχία του ασυναγώνιστη και σε απλά
νούμερα:
- To αγαπημένο single των Βρετανών τα τελευταία 60 χρόνια.
- Πρώτο στα βρετανικά charts για εννέα εβδομάδες το 1975.
- Number #9 στο Billboard Hot 100, 1976.
- To 2004 το "Bohemian Rhapsody" μπαίνει στο Grammy Hall of Fame.
- To 2007 το Radio 1 Chart Show για τα 40 χρόνια ζωής του BBC Radio 1 ανακηρύσσει το "Bohemian Rhapsody" το πιο επιτυχημένο και πολυπαιγμένο κομμάτι στην ιστορία του Radio 1, από την πρώτη μέρα λειτουργίας του.
- Το 1976 καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε Καναδά, Ολλανδία και Νέα Ζηλανδία.
- Το 1991 μένει στην δεύτερη θέση των singles της Μεγάλης Βρετανίας.
- Στο Ηνωμένο Βασίλειο ο δίσκος γίνεται 2 φορές πλατινένιος (2,300,000 αντίτυπα).
- Στην Αμερική γίνεται 2 φορές χρυσός (3,609,000 αντίτυπα).
- Συνολικά το "Bohemian Rhapsody" πούλησε 5,934,000 φυσικής μορφής αντίτυπα.
“When we finished the album, the Night at the Opera album, that was the track on it that we thought we were gonna release as a single in England first. And when we released it in England we didn't necessarily think it'd be released in America, cause we know even over here, you know, the AM tastes are even more (hesitates) stricter. Anyway we did have thoughts about even in England, perhaps editing it down at all, but we listened to it over and over again and there was no way we could edit it. We tried a few ideas, but if you edited it, you always lost some part of the song, so we had to leave it all in. And luckily it took off anyway.”
Freddie
Mercury
by jumping fish
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου