Νοέμβριος του 1992 και ένα οργισμένο τσούρμο πιτσιρικάδων πετάει με λύσσα στα μούτρα του μουσικού κόσμου τον δίσκο-ντεμπούτο του! Ένας δίσκος που αφήνει κοινό και γραφιάδες εμβρόντητους, 10 κομμάτια οργισμένα που κανείς δεν ήξερε πού να κατατάξει! Rap metal; Alternative metal; Χώσιμο με την συνοδεία τρελαμένων riffs; Τι στο διάολο ήταν αυτό;
Oι Rage Against The Machine έκαναν θόρυβο από την πρώτη τους κιόλας κυκλοφορία, γιατί πέρα από την προσπάθεια του κόσμου να βαπτίσει αυτό το μένος το οποίο άκουγε έκπληκτος, είχαν πολύ περισσότερα να πουν μέσα από τα τραγούδια και την εν γένει στάση τους. Και τι θα έδινε έξτρα ώθηση σε όλη αυτήν την ιστορία; Μα φυσικά, ένα εξώφυλλο φωτιά. Και όταν λέμε φωτιά, εννοούμε φωτιά. Κυριολεκτικά και μεταφορικά…
Το εξώφυλλο του δίσκου των R.A.T.M.
Ποιος είναι ο φλεγόμενος μοναχός που φιγουράρει στο εξώφυλλο του ομώνυμου δίσκου των Rage Against The Machine; Δεν υπάρχει κανένα μοντάζ σε αυτό που βλέπετε, κανένα φωτογραφικό trick. Είναι απλά ένα στιγμιότυπο που απεικονίζει την ωμή αλήθεια, σε μια ιστορία που μας πηγαίνει πίσω στον χρόνο, και συγκεκριμένα στο 1963, το κουβάρι της οποίας θα ξετυλίξουμε στο σημερινό αφιέρωμα.
Ο εικονιζόμενος δεν είναι άλλος από τον Thích Quảng Đức, τον Mahayana -ένα από τα παρακλάδια του βουδισμού- καλόγερο, που γεννήθηκε το μακρινό 1897 και έδρασε στο Νότιο Βιετνάμ. Την περίοδο μεταξύ Μαΐου-Νοεμβρίου του 1963, ξέσπασε στο ασιατικό κράτος η Βουδιστική κρίση, μια έντονη πολιτική και θρησκευτική κρίση που συνοδεύτηκε από καταστολή εκ μέρους της κυβέρνησης και αντίσταση εκ μέρους του λαού, με προεξάρχοντες τους βουδιστές καλόγερους. Αιτία για την ένταση αποτέλεσαν οι πυροβολισμοί ενάντια σε 9 άοπλους πολίτες στην πόλη Huế, που διαμαρτύρονταν για την απαγόρευση της επίδειξης θρησκευτικών συμβόλων σε σημαίες από μοναχούς, την ημέρα των γενεθλίων του Βούδα. Οι βουδιστές απαίτησαν θρησκευτική ισότητα, αποζημιώσεις για τους άδικους θανάτους των 9 νεκρών συμπολιτών τους και κράτηση των δολοφόνων τους. Όλο αυτό είχε σαν αποτέλεσμα μια σειρά διαδηλώσεων, μέχρι την γενναία πράξη του Thích Quảng Đức τον Ιούνιο του ίδιου έτους.
Ο Đức είχε αφήσει ένα σημείωμα για τις αρχές, που κέντρισε το ενδιαφέρον ακόμα και ξένων δημοσιογράφων: “Πριν κλείσω τα μάτια μου και ξεκινήσω για να βρω το όραμα του Βούδα, ζητάω με σεβασμό από τον Πρόεδρο Ngo Dinh Diem να συμπονέσει τους ανθρώπους αυτού του έθνους αλλά και την θρησκευτική ισότητα, έτσι ώστε να διατηρήσει την δύναμη της πατρίδας μας αιώνια. Καλώ τα σεβάσμια, αιδεσιμότατα μέλη της Σάνγκα και τους αμύητους Βουδιστές να οργανώσουν την αλληλεγγύη και να προβούν σε θυσίες για να προστατεύσουν τον Βουδισμό.”
Δημοσιογράφοι και φωτορεπόρτερ είχαν καταφτάσει ακόμα και από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, και είχαν συγκεντρωθεί έξω από την πρεσβεία της Καμπότζης, στην πόλη Saigon, αφού οι φήμες από πλευράς κυβέρνησης ότι κάτι πολύ σημαντικό θα συμβεί είχαν πιάσει τόπο. Στις 11 Ιουνίου του 1963, ένα κομβόι αυτοκινήτων με 350 μοναχούς θα ξεκινήσει προς το κέντρο της πόλης, στο οποίο επέβαινε ο Đức μαζί με άλλους 2 μοναχούς που έφεραν μαζί τους ένα μαξιλάρι και και πέντε γαλόνια βενζίνης… Ο Đức ξεγλίστρησε από το αυτοκίνητο και κάθισε ήσυχα στο μαξιλάρι του, έπαιξε στα δάχτυλά του την κομπολόγα του και έψαλε ύμνους προς τον Θεό Βούδα. Ένας άλλος μοναχός τον περιέλουσε με βενζίνη, άναψε ένα σπίρτο και οι φλόγες άρχισαν να τον αγκαλιάζουν, χωρίς ο ίδιος να κουνηθεί καν:
Ο ρεπόρτερ των New York Times, David Halberstam, μάρτυρας του συμβάντος, θυμάται τις φρικιαστικές εκείνες στιγμές: “Έφτασα σε εκείνο το σημείο και είδα φλόγες να ξεπετάγονται από έναν καθιστό άνθρωπο… Το σώμα του σιγά σιγά συρρικνωνόταν, άρχισε να μαυρίζει και το κεφάλι του να απανθρακώνεται… Στον αέρα πλανιόταν η μυρωδιά της καμένης σάρκας, άνθρωποι έτρεχαν έκπληκτοι. Ήμουν πολύ σοκαρισμένος για να κλάψω, πολύ μπερδεμένος για να κρατήσω σημειώσεις, πολύ σαστισμένος για να σκεφτώ. Καθώς καιγόταν δεν κουνήθηκε καν, δεν έβγαλε μιλιά…”
Ο φωτογράφος Malcolm Browne απαθανάτισε με τον φακό του τις σκηνές που εκτυλίχθηκαν, με την φωτογραφία που κοσμεί των δίσκο των Rage Against The Machine να κάνει τον γύρο του κόσμου και να γίνεται μια από τις πιο ιστορικές λήψεις όλων των εποχών (κέρδισε και βραβείο Pullitzer):
Ο ίδιος ο πρόεδρος της Αμερικής, John F. Kennedy, δήλωσε για το στιγμιότυπο: “Καμία φωτογραφία δεν γέννησε τόση συγκίνηση στην ανθρωπότητα, όση αυτή εδώ…”
Κάπως έτσι λοιπόν αποφάσισαν οι R.A.T.M. να ντύσουν οπτικά το ντεμπούτο τους. Έκτοτε, κυκλοφόρησαν ακόμα 3 δίσκους, χωρίς αυτοί να πλησιάζουν την φλόγα του πρώτου. Και το εξώφυλλο που διάλεξαν, έκανε το πακέτο ακόμα πιο πλήρες…
by straight on music
by straight on music
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου